sunnuntai 19. kesäkuuta 2016

Kasnäs - Rosalan Viikinkikylässä

Kesäreissulla pakataan mukaan eväät, sadevaatteet ja reipas asenne. Se riittää. Lähdimme täältä landelta varhain ajelemaan kaupunkiin josta aloitimme retken bussilla kohti Kasnäsia. Meitä oli "samaa" porukkaa kaksi bussillista. :)
Kasnäs on tuttu paikka vuosien takaa. Mies on sieltä kulkenut Öröön armeija aikanaan ja jälkeen päin ollaan sielä vietetty kesäpäiviä kun oltiin vaunu alueella koko perheen voimin.

Kasnäsissa osa porukasta kirmasi kylpylään polskimaan me valitsimme ulkoilun sekä maisemien katselun. Kalliolla meren rannassa eväät. Sitten kävelimme luontopuistoon vähän katselemaan.
Keli suosi meitä hyvin. Merituuli oli pehmeä.

Kasnäsista jatkoimme lautalla Rosalan saareen. Tutustuimme sielä Viikinkien aikaan. Jumaliin ja uskomuksiin. Myytteihin. Sitten pääsimme katsomaan kaikkia juttuja mm.Mä koitin miekkaa ja kilpeä sekä komeaa nahkaista "käden suojusta", kypärät oli tosi painavia. Lapsetkin koitti niitä. Sitten näimme myös Viikinki aikaisen laivan sekä sen ajan asuntoja. Käsitöitä ja paljon muuta.
Lounas tarjottiin sen ajan tyylisistä savi asioista.

Takaisin kotiin mahduimme kuin mahduimmekin lautalle - ja sitten vaan köröttelimme takaisin kotiin päin.
Lasten mielestä kivointa oli :
*eväät meren rannalla
*laivamatka (lossi)
*viikinkimuseo (missä sai koittaa varusteita)

Hauska päivä saaristossa. Kyllä sielä viihtyisi aina pidempäänkin. Maisemat, tuoksu ja tunnelma. Tykkään!